Jumaat, 6 Mac 2009

Shoutbox

Tutorial 5 : Membuat shoutbox untuk blog

Shoutbox? Apa itu shoutbox? Shoutbox adalah satu ruang untuk menghantar msg ringkas. Dengan andanya shoutbox, anda boleh berinteraksi dengan pengunjung blog anda. Berikut adalah contoh shoutbox.
Di mana boleh anda perolehi shoutbox ini? Banyak laman web yang menyediakan kemudahan ini dan antaranya ialah http://www.shoutmix.com/. Berikut adalah langkah-langkah untuk mendapatkan shoutbox di shoutmix.com

1. Pergi ke http://www.shoutmix.com/. Berikut adalah paparan muka hadapannya.

2. Bagi pengguna yang telah berdaftar, sila login menggunakan ID anda dan bagi pengguna baru, sila klik CREATE YOUT SHOUTBOX NOW dan tetingkap berikut dipaparkan.



3. Masukkan butiran yang dikehendaki. Klik pada petak empat segi kecil dan klik butang Continue. Anda akan perolehi paparan seperti berikut.


4. Pilih style yang dikehendaki. Dalam contoh ini saya memilih style yang pertama. Seterusnya klik Continue. Tetingkap berikut akan dipaparkan menunjukkan anda telah berjaya menghasilkan sebuah shoutbox di shoutmix.com.



5. Klik pada control panel untuk mengambil kod shoutbox anda. Tetingkap berikut pula dipaparkan seterusnya masukkan password dan klik Login.

6. Berikut adalah shoutbox yang terhasil.


7. Proses seterusnya ialah untuk setting penampilan shoutbox anda. Untuk itu, pergi ke kotak Display. 8. Anda boleh klik Style & Colors untuk mengubah gaya dan warna shoutbox anda. Klik pada Date & Time untuk memaparkan tarikh dan masa pada shoutbox anda. Ianya seperti berikut. Jangan lupa untuk klik Save setting selepas perubahan dibuat.


9. Berikutnya sila klik Labels. Untuk peringkat ini, memadai anda edit bahagian Shoutbox iaitu Title dan Message iaitu Link dan Mail. Jangan lupa klik Save setting selepas membuat sebarang perubahan.

Title : Sila masukkan tajuk shoutbox anda.

Link : Masukkan URL blog anda.

Mail : Masukkan emel address anda.


10. Jika anda berminat untuk meletakkan ikon smileys pada shoutbox anda, klik sahaja pada Smileys pada kotak Display. Anda hanya perlu klik Save setting sahaja untuk mendapatkan default smiley.




11. Seterusnya klik pada Back to settings. Pergi ke kotak Quick Start dan klik pada Get Code seperti di bawah.



12. Sila copy kod pada bahagian Generated Codes dan paste pada WORD atau Notepad.
13. Login ke blog anda seperti biasa. Pergi ke bahagian Layout --> Add a Gadget --> HTML/JavaScript seterusnya paste kod tadi di ruangan yang disediakan.

Sekarang anda boleh berkomunikasi dengan pengunjung-pengunjung blog anda. Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Please leave your comment